Nanoparticulele din alimente ar putea dauna organismului uman?PUBLICAT LA DATA: 20-02-2012Miliarde de nanoparticule sintetice din alimente si medicamente sunt ingerate in fiecare zi de oameni, iar un studiu recent ne avertizeaza ca acestea pot fi mai degraba daunatoare decat decat benefice, asa cum se credea initial. Un studiu la care au colaborat mai multi cercetatori de la Universitatea Cornwell a analizat modul prin cate doze mari de nanoparticule de polistiren - un element aprobat de Food and Drug Administration si care se gaseste frecvent in aditivii alimentari si vitaminele sintetice influenteaza modul in care puii de gaina absorb fierul, un nutrient esential pentru celule. Rezultatele studiului au fost publicate in editia online a revistei Nature Nanotechnology din luna februarie. Conform acestui studiu, expunerea pe termen scurt de intesintate ridicata la aceste particule a blocat inital absorbitia fierului, in timp ce expunerea pe o perioada mai indelungata a determinat modificari la nivelul celulelor intestinale, iar aceasta a permis o mica crestere cu rol compensator a absorbtiei de fier. Cercetatorii au studiat atat expunerea cronica si acuta la nanoparticule utilizand celule intestinale umane in vase petri dar si la pui vii, iar rezultatele obtinute au corespuns. Pentru acest experiment au fost selectati puii deoarece acestia absorb fierul in organism la fel ca si oamenii, iar sensibilitatea lor la deficitul de micronutrienti este similara cu cea a organismului uman. Pentru studiu au fost folosite particule din polistiren carboxilat de 50 de nonometri care sunt considerate sigure pentru organismul uman. S-a constatat ca in urma expunerii acute, la cateva minute pana la cateva ore dupa consum, absorbtia fierului in celule in vitro si la pui a scazut. Dar in urma expunerii la 2 miligrame per kilogram pentru doua saptamani, o expunere cronica – structura vilozitatilor intestinale a suferit modificari, marindu-se. Aceasta schimbare a vilozitatii intestinale a fost calificata de cercetatori drept o reactie pozitiva, semn ca organsimul se adapteaza la provocari, dar calificativul nu a fost valabil si pentru felul in care actioneaza nanoparticulele. Acestea pot determina modificari aproape insesizabile cauzand absorbtia in exces a unor compusi daunatori. Desi exista data care ne asigura ca per total nanoparticule nu sunt nocive, pot aparea unele efecte mai subtile ce ar trebui sa ne ingrijoreze.
SURSA: Science Daily
Diete pe baza de ciocolata?
Strugurii si soia – doi aliati pentru preventia hipertensiunii
Consumul regulat de cafea reduce riscul de Alzheimer
Consumul de cafea nu influenteaza riscul de psoriazis
Consumul de fructe si legume ne face tenul mai luminos
Carnea rosie este blamata pentru unul din 10 cazuri de moarte prematura
Coca Cola si Pepsi constranse sa-si schimbe retetele
Copii care iau pranzul acasa sunt mai putin expusi riscului de obezitate
Anorexia – o boala cu transmitere sociala
Consumul de portocale si grapefruit reduce riscul de accident cerebrovascular datorita proprietatilor antiinflamatorii
|
Alimentele care ne ajuta sa ne protejam pielea de riduri si de efectele nocive ale soarelui
Odata cu incalzirea vremii petrecem mai mult timp in aer liber, asadar trebuie sa acordam mai multa atentie protectiei solare. Dar stiati ca anumite alimente ne pot proteja pielea de efectele nocive ale soarelui?...
[detalii]
Anumite tipuri de grasimi din alimentatie sunt asociate cu declinul functiei cognitive si al memoriei
Se stie deja de ani buni ca alimentele care au un continut ridicat de grasimi saturate sau de grasimi trans dauneaza sanatatii inimii. ...
[detalii]
Zaharul incetineste activitatea cerebrala?
Un studiu recent sugereaza ca prea mult zahar ar putea sa ne afecteze memoria si capacitatea de invatare....
[detalii]
Un studiu sugereaza ca bautorii de cafea traiesc mai mult
Studiul realizat pe un grup de 400,000 de persoane este cel mai mare de pana acum referitor la aceasta tema, iar rezultatele obtinute ar trebui sa-i linisteasca pe iubitorii de cafea ca aceasta placere «vinovata» ar putea sa le dauneze. ...
[detalii]
Dietele cu densitate calorica scazuta ajuta la scaderea in greutate
Un nou raport aparut in editia online a publicatiei Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics ce a revizuit si actualizat datele care stau la baza Recomadarilor Nutritionale pentru Americani din 2010, mai precis consumul alimentelor cu densitate calorica scazuta. ...
[detalii]
|