vezi produsele la promotie

Vitaminele: ce sa consumam si ce nu

PUBLICAT LA DATA: 25-01-2012

Vitaminele si mineralele sunt esentiale fiecarei diete, iar rezultatele stiintifice sugereaza ca ne-ar  fi de folos in prevenirea cancerului, a bolilor cardiovasculare, pe langa alte probleme de sanatate. Majoritatea studiilor a fost realizatea pe alimente care au in componenta lor vitaminele, si nu  neaparat suplimenterele alimentare.Daca avem o dieta bogata in fructe, legume si alimente fortificate, probabil  primim  toate vitaminele de care avem nevoie. Totusi, suplimentele ofera un inlocuitor pentru orice eventualitate.

Beta-carotenul  se gaseste in morcovi, cartofi dulci si ardei verzi. Acest antioxidant este transformat in organism in vitamina A si  este important pentru o vedere sanatoasa, un sistem imunitar functional si  pentru o piele sanatoasa. Totusi nu exista dovezi care sa arate ca beta-carotenul tine cancerul la distanta. De fapt, un studiu din 2004 a constatat ca suplimentele cu beta-caroten cresc riscul de cancer pulmonar in cazul fumatorilor. Daca sunteti fumator evitati suplimentele alimentare cu beta-caroten si consumati fructele si legumele care contin aceasta vitamina, fie ca sunteti sau nu fumator.

Calciu. Corpul nostru are nevoie de calciu pentru a ne mentine sistemul  osos sanatos si pentru a preveni osteoporoza iar acesta se gaseste in produsele lactate (lapte, iaurt, branza). Suplimentele cu calciu nu sunt o idee rea in cazul in care nu agreati lactatele, dar sunt de evitat in cazul in care exista predispozitie pentru pietre la rinichi. Aceeasi recomandare ar trebui sa o ia in considerare si femeile peste 70 de ani. Un raport din 2010 a asociat suplimentele cu calciu su riscul de infarct in  cazul femeilor la postmenopauza mai in varsta. In cazul in care optati pentru suplimente nu luati mai mult de 500 mg pe zi o data si luati-le impreuna cu vitamina D pentru a imbunatati absorbtia de calciu.

Acidul folic previne defectele de tub neural precum spina bifida la copii se gaseste in cerealele fortificate pentru mic-dejun, legume de culoare verde inchis, sucurile din citrice, paine si paste. Se recomanda 400 micrograme de acid folic pe zi, 600 de micrograme pe timpul sarcinii si al perioadei de alaptare. Aceasta cantitate poate sa vina atat din alimente cat si din suplimente.

Fierul  se gaseste in  diverse organe precum ficatul si este un mineral estential pentru buna  functionare a globulelor rosii, asadar are un rol important in preventia anemiei. Incercati sa beneficiati de fier din surse alimentatare precum fructele de mare, nuci, legume cu frunze de culoare verde. Totusi, daca sunteti anemic sau medicul va prescrie fier inainte de o interventie chirurgicala     s-ar putea sa aveti nevoie de suplimente.

In privinta multivitaminelor, despre care se spune ca ar fi de ajutor in preventia cancerului exista  dovezi limitate. Un studiu complex din 2009 nu a reusit sa identifice niciun efect benefic al multivitaminelor in preventia cancerului sau a deceselor in randul femeilor aflate la postmenopauza.

Potasiul poate reduce tensiunea arteriala, sa combata aritmiile, si sa contrabalanseze efectele excesului de sodiu din organism. Potasiul se gaseste in banane, portocale, lapte.  Prea mult potasiu poate sa dauneze persoanelor  in varsta si celor care sufera de afectiuni la rinichi.

Seleniu. Organismul  are nevoie doar de cantitati mici din acest antioxidant care se gaseste in carne,  fructe de mare, oua si paine. Un studiu a constatat ca 200 de micrograme  de seleniu pe zi reduc riscul de caner colorectal, pulmonar si de prostata, dar alte studii nu au identificat beneficii.     Asadar, nu va bazati pe seleniu daca vreti sa preveniti cancerul,  xista probabilitatea sa obtineti cantinatatea necesara din surse alimentare.

Vitamina C se gaseste in citrice, fructele de padure, broccoli, ardei. Un studiu sugereaza ca prin consumul regulat de vitamin C putem reduce durata unei raceli cu o zi. Este indicat sa ajunga in organismul nostru din surse alimentare, dar si suplimentele sunt recomandate daca sunteti fumatori activi sau pasivi.

Vitamina D ajuta organismul in absorbtia calciului, esential pentru sanatatea oaselor. Beneficiem de aceasta vitamina prin expunerea la soare si mai putin prin consumul de alimente. Lipsa vitaminei D    favorizeaza osteoporoza si rahitismul la copii. Unele cercetari sugereaza ca aceasta vitamina reduce riscul de diabet tip 1 si  tip 2, si de scleroza multipla. Chiar daca este necesara foarte putina expunere la soare pentru a ne lua doza necesare de vitamina D iar unele alimente sunt imbogatite cu aceasta vitamina, deficientele sunt frecvente. Suplimentele ar putea fi o solutie, daca nu ne expunem suficent la soare, daca avem peste 50 de ani, sau avem tenul inchis.

Despre vitamina E cercetatorii au crezut  ca este anitoxidantul  care protejeaza inima dar un  studit  publicat in 2005 a aratat ca 600 de UI o data la doua zile nici nu prevene cancerul, nici nu scade riscul de infarct sau accident cardiovascular la femeile de varsta mijlocie si peste. Vitamina E se gaseste in uleiul de sofranel, oua, alune.



SURSA: New York Times
Nanoparticulele din alimente ar putea dauna organismului uman? Miliarde de nanoparticule sintetice din alimente si medicamente sunt ingerate in fiecare zi de oameni, iar un studiu recent ne avertizeaza ca acestea pot fi mai degraba daunatoare decat decat benefice, asa cum se credea initial. ... [detalii]
Ce trebuie sa stim despre trigliceride Trigliceridele reprezinta un tip de grasime derivata din alimentele pe care le consumam. Orice calorie pe care o ingeram si care nu e imediat utilizata pentru consumul de energie al organsimului, se transforma in trigiliceride.... [detalii]
Excesele alimentare ar putea dubla riscul de pierderi de memorie Excesele alimentare ar putea dubla riscul de pierderi de memorie in randul varstnicilor, arata un studiu. Cercetatorii au descoperit ca cei care consumau mai mult de 2100 de calorii erau mult mai expusi riscului ca abilitatile lor cognitive sa fie usor afectate, comparativ cu cei care care...... [detalii]
Dieta mediteraneana poate reduce riscul dezvoltarii de afectiuni cerebrale asociate inaintarii in varsta Dieta mediteraneana ne ajuta sa ne mentinem creierul sanatos reducand leziunile cauzate de varsta. Scanarile la nivel cerebral sugereaza ca o dieta bogata in plante si peste, alaturi de un consum de bauturi moderat reduc sansele aparitiei leziunilor ce determina afectiuni cognitive precum maladia Alzheimer. ... [detalii]
Privarea de alimente ar putea creste efectele chimiotarapiei Testele efectuate pe soareci arata ca perioadele de privare alimentara in timpul chimioterapiei incetinesc dezvoltarea anumitor cancere si prelungesc durata de viata. Scurtele perioade de alimentara inainte si dupa curele de chimioterapie ar putea sa incetineasca dezvoltarea cancerului la san, al melanomului si tumorilor cerebrale arata un studiu realizat...... [detalii]