Alimentatia mamei dinainte de sarcina afecteaza perment ADN-ul copilului

Experimentele pe animale au demonstrat ca alimentatia din timpul sarcinii poate activa si dezactiva gene, dar un studiu recent aparut in Nature Communications a aratat ca acelasi lucru este valabil si pentru om. Pentru acest studiu au fost monitorizate femei dintr-o zona rurala din Gambia, unde climatul in functie de anotimp determina diferente majore de alimentatie (sezonul ploios si cel secetos).

Echipa de cercetatori britanici si americani a monitorizat  84 de femei care ramasesera insarcinate in  perioada de varf a anotimpului ploios, si aproximativ acelasi numar de femei care au ramas insarcinate in perioada de varf a anotimpului secetos.

Au fost masurate nivelurile nutrientilor din probele de sange prelevate de la gravide, iar ADN-ul copiilor a fost analizat de la 2 pana la 8 luni dupa nastere. Coordonatorul studiului, dr Branwen Henning  (London School of Hygiene & Tropical Medicine) sustine ca sunt primele date stiintifice care dovedesc ca alimentatia mamei la momentul conceptiei poate determina modul in care genele copilului vor fi interpretate pentru restul vietii.

Copiii conceputi in timpul sezonului ploios prezentau niveluri mult mai ridicate ale unor compusi chimici grupurile de metil,  prezente in toate cele sase gene studiate in cadrul studiului. Acesti compusi pot afecta portiuni de ADN. Este  vorba de modificari ale ADN-ului care activeaza si dezactiveaza genele (efecte epigenetice).

Scrie pe 2014-04-30 de BBC Ingrijirea mamicii 0