Autismul: deficientele neuronale ar putea fi reversibile

Cercetatorii elvetieni sustin ca functia neuronala deficitara intalnita in cazul persoanelor cu autism ar putea fi refacuta. Este vorba de un pas important in directia unei terapii a autismului prin mijloace medicamentoase. Persoanele cu autism sufera de perturbari in dezvoltarea creierului in timpul copilariei. Vizibile foarte devreme, aceste tulburari determina un comportament mai putin obisnuit din punct de vedere social, adesea repetitiv, si dificultati de vorbire.

Unul din principalii factori de risc pentru aceasta boala este reprezentat de mutatiile care se produc asupra a 300 de gene, in special  gena neuroligin-3. Aceasta proteina se afla la originea formarii sinapselor, mai precis conexiunile intre celulele nervoase. Pierderea de neuroligin-3 perturba asadar transmisia semnalelor nervoase.

Cercetatorii elvetieni au reusit sa puna in evidenta o anomalie specifica autismului in transmisia sinaptica. Aceasta anomalie perturba atat functia cat si plasticitatea circuitelor neuronale. Dar aceasta perturbare nu se limiteaza doar la atat, deoarece acest efect duce inclusiv la prezenta in exces a unui receptor neuronal specific care impiedica o buna adaptare a transmisiei semnatului in timpul procesului de invatare, afectand inclusiv dezvoltarea si buna functionare a creierului.

Datorita acestor rezultate publicate recent in revista Science, oamenii de stiinta au reusit sa restabileasca functia care prezenta deficiente. In cazul soarecilor tratati, formarea neuroligin-3 a putut fi reactivata iar celulele nervoase au recapatat controlul asupra producerii receptorilor de glutamat, un neurotransmitator, fiind readusa un nivel normal. Mai mult, defectele structurale caracteristice autismului au disparut.

Dupa cum arata rezultatele, receptorii de glutamat ar putea reprezenta caile de atac farmacologice pentru a stopa dezvoltarea pertubarii autiste, existand posibilitatea ca aceasta sa devina reversibila. Avand in vedere ca autismul nu este in momentul de fata vindecabil, ci doar manifestarile pot fi tratabile prin masuri pedagogice, studiul cercetatorilor elvetieni reprezinta un pas important  inainte catre terapia prin mijloace medicamentoase.

Scrie pe 2012-09-18 de MaxiSciences Noutati farmaceutice 0