Autismul schimba structura moleculara a creierului

Zeci de ani, cercetatorii au fost intrigati de faptul ca autismul nu lasa urme fizice pe masura ce se dezvolta in creier.

Un studiu recent sugereaza faptul aceasta afectiune lasa urme dar la nivel molecular, astfel incat structura creierul unei persoane cu autism difera considerabil de cea a creierului unei persoane sanatoase. Cercetarile explica cum proteinele si genele nu actioneaza normal cand este vorba de autism iar mintea pacientului are de suferit.

Acelasi studiu i-a ajutat pe cercetatori sa identifice o noua linie de atac pentru a invinge autismul unde cauzele bolii pot fi extrem de variate.

Conform spuselor cercetatorilor, daca se aleg aleatoriu 20 de pacienti cu autism, pentru fiecare in parte cauza care a dus la aparitia bolii este unica.

Cercetatorii au comparat probe de tesut din creier de la 19 pacienti cu autism decedati cu probe prelevate de la 17 voluntari sanatosi. Dupa ce au realizat profilul a trei zone ale creierului care erau asociate cu autismul, cercetatorii au analizat cortexul, cea mai evoluata parte a creiurului uman.

De asemeni, s-au axat asupra expresiei genetice - felul in care secventa de nucleotidedin ADN este transcrisa in ARN, care directioneaza sinteza moleculelor celulare numite proteine. Fiecarei proteine i se desmeneaza un rol foarte precis de indeplinit in celula,  acest rol fiindu-i atribuit de catre gena.

Prin masurarea nivelurilor expresiilor genetice la nivelul cortexului, grupul de cercetatori a identificat diferente semnificative intre modul in care genele persoanelor cu autism  codeaza informatia si cel in al persoanelor sanatoase. Din punct de vedere molecular, la jumatate din cei care suferau de autism, creierele aveau o semnatura genetica comuna.

Ulterior, cercetatorii au studiat lobul frontal al cortexului care joaca un rol esential ratiune, creativitate, emotii, vorbire, si lobul temporal care controleaza auzul limbajul, procesarea si interpretarea sunetelor.

Cand au comparat lobul frontal cu cel temporal la oamenii sanatosi, s-a constatat ca mai bine de 500 de gene erau  redate la diferite niveluri in ambele regiuni ale cortexului. In cazul celor cu autism, aceste diferente erau practic inexistente. In cazul oamenilor sanatosi genele se comporta diferit in functie de zona creirului, lucru care nu a putut fi observat si la autisti, in schimb la ei lobul frontal si cel temporal se asemanau foarte mult. Mai mult, aceeasi categorie prezenta la nivelul creierului o crestere a nivelurilor genelor implicate in functia imuna si reactia inflamatorie.

Scrie pe 2011-05-30 de Drug Discovery & Development Noutati medicale 0