Deficitul de bacterii din intestin creste riscul de obezitate

Doua studii publicate simultan in revista Nature arata ca persoanele cu un deficit de bacterii intestinale prezinta un risc mai mare de a dezvolta maladii asociate obezitatii. Realizate de Institutul National de Cercetate Agronomica (INRA) din Franta, cele doua studii au permis pentru prima data sa se faca distinctia in randul populatiei intre persoanele cu flora intestinala bogata si cele cu flora intestinala saraca si sa demonstreze ca aceasta diferenta are consecinte asupra dezvoltarii obezitatii si asupra anumitor maladii asociate supraponderabilitatii. Primul studiu a inclus un grup de 292 de adulti danezi din care 123 de persoane nu erau obeze iar 169 aveau obezitate.

Cercetatorii au analizat genomul bacterian intestinal si au realizat ca cele doua grupuri se distingeau prin abundenta sau deficitul de bacterii din flora intestinala. La persoanele unde bacteriile erau putine, 8 specii bacteriene specifice erau deficitare sau chiar lipsa. Aceste specii ar putea avea un rol protector impotriva supraponderabilitatii. Aceasta descoperire ar putea in timp sa determine dezvoltarea unor noi probiotice care sa permita lupta impotriva obezitatii, explica cercetatorii INRA.

Al doilea studiu s-a realizat pe un grup de 49 de adulti obezi sau supraponderali si confirma rezultatele primului studiu. Acesta a analizat si impactul ce l-ar putea avea un regim bogat in proteine si in fibre (si sarac in calorii) asupra florei intestinale. Dupa 6 saptamani de regim, participantii la studiu nu doar pierdusera in greutate si in masa grasa ci si isi marisera numarul de bacterii prezente in flora intestinala. Cercetatorii estimeaza ca datele celor doua studii vor deschide calea pentru medicina preventiva a maladiilor cronice asociate obezitatii, nu doar prin diagnosticul persoanelor cu risc, ci si prin interventia cu ajutorul recomandarilor nutritionale adaptate.

Scrie pe 2013-08-30 de Top Sante Noutati farmaceutice 0