Seleniu - nivelurile prea ridicate pot dauna

Daca Seleniul in cantitati normale poate imbunatati functia imuna si poate reduce riscul de deces,  nivelurile prea mari pot contribui la dezvoltarea diabetului de tip 2, caderea parului si anumite tipuri de cancer, arata un raport recent. Intre consumul de seleniu si starea sanatatii exista o relatie in forma de curba. Pe masura ce nivelurile de seleniu cresc incepand de la o valaore joasa, starea de sanatatii se imbunatateste pana este atins maximul curbei, dupa care apar efectele adverse, sau chiar toxice.

Seleniu este un mineral care se gaseste in diverse alimente, iar  procentul de seleniu din fiecare aliment depinde de zona in care locuim, avand in vedere ca seleniu din sol variaza. Seleniul intra in lantul trofic prin plante, iar animalele consuma la randul lor plantele. Sursele cele mai frecvente de seleniu includ nucile de Brazilia, pestele, carnea de pasare, si grau. Pe langa alimente, acest mineral poate ajunge in organism si prin intermedul suplimentelor alimentare cu seleniu. Conform raportului  realizat de Margaret Rayman, profesor de medicina nutritionala la Universitatea Surrey din Anglia, seleniu este asimilat in cantitati mari in state precum Canada, Venezuela, Statele Unite, si Japonia, si cantitati mai mici in Europa si unele regiuni din China.

Doza zilnica de seleniu recomandata este de 60 micrograme pe zi pentru barbati si 53 de micrograme pe zi pentru femei. Prof. Rayman a constatat ca doza zilnica asimilata variaza de la 7 micrograme pe  zi pana la 4.990 de micrograme. In Europa doza medie asimilata pe zi era de 40 de micrograme, in timp ce in Statele Unite era de 93 de micrograme pentru femei si 134 pentru barbati. Suplimentele alimentare contribuie in mare parte la aceste valori, cu precadere in Statele Unite unde aproximativ jumatate din populatie consuma suplimente alimentare, iar seleniu se gaseste adesea in multivitamine, a declarat prof. Rayman. Conform catorva studii despre seleniu, prof. Rayman a constatat ca nivelurile scazute de seleniu sunt asociate cu un risc crescut de deces din diverse cauze, inclusiv cancer.

Exista de asemeni unele dovezi stiintifice care arata ca nivelurile de seleniu pot influenta functia sistemului imunitar. Seleniul este extrem de important si pentru functia cerebrala, conform datelor. Intr-un studiu realizat pe adulti cu varste peste 65 de ani, performantele pentru coordonare erau mai slabe in cazul persoanelor cu niveluri scazute de seleniu. S-a remarcat si o incidenta crescuta a bolii Parkinson la persoanele cu niveluri mici de seleniu. O cantitate insuficienta de seleniu in organism poate creste si riscul de dementa.

Prin imbunatatirea nivelurilor de seleniu se imbuntateste capacitatea organismului de a face fata virusurilor si functia de reproducere, reducandu-se si riscul aparitiei bolii autoimune tiroidiene. Totusi nivelurile mari de seleniu comporta anumite riscuri. Astfel, s-a constatat ca persoanele cu cele mai ridicate niveluri de seleniu asimilat sunt mult mai expusi riscului de diabet tip 2, cancer de piele non-melanom, iritatii ale pielii si caderea parului. Rayman a declarat ca nivelurile de seleniu mult prea ridicate se inregistreaza atunci cand nucile de Brazilia sunt consumate in mod frecvent.

 

 

"
Scrie pe 2012-03-01 de MSN Noutati medicale 0

Scrie un comentariuRaspunde

Prev
Next

No products

Nu ai ales Shipping
0,00 lei Total

Vezi coşul