Un tanar american de 15 ani a inventat un algoritm capabil sa determine mutatiile genetice responsabile de dezvoltarea cancerulu

Nanthan Han a castigat premiul Gordon E. Moore,  in cadrul Intel International Science and Engineering Fair, cea mai mare competie stiintifica dedicata proiectelor liceenilor. Premiul, numit dupa co-fondatorul companiei Intel si insotit de un cec de 75.000 de dolari recompenseaza nu doar un proiect inovator, ci unul care sa aiba totodata un impact stiintific real si cu aplicabilitate.

Pasionat de biologie, statistica si informatica, tanarul abia intrat la liceu a conceput si dezvoltat o aplicatie software care-i permite sa analizeze datele genetice pentru a depista riscul de cancer. Mai intai a analizat gena BRCA1 (BReast Cancer 1) ale carei mutatii ar putea creste sansele de a dezvolta cancer mamar si cancer ovarian.

Potrivit lui Nathan Han, informatia despre aceasta gena este ampla si accesibila pe internet. Pentru aplicatia sa, pe baza acestor date a efectuat o analiza statistica dupa modul in care aceste mutatii schimba anumite proprietati ale proteinelor. Algortimul acorda un anumit punctaj fiecarei mutatii, in functie de probabilitatea pe care o are in a determina aparitia tumorii.

Cu o rata de fiabiliatate de 81%, algoritmul poate fi adaptat si altor tipuri de gene. Tanarul spera ca algoritmul sau poate fi dezvoltat si pentru analiza genomului uman. Pentru moment,  Nathan nu va comercializa inventia, ci spera sa o dezvolte pe masura ce va avansa cu studiile in informatica.

Scrie pe 2014-05-26 de Maxi Sciences Noutati medicale 0